Mina five cents

En säker och stabil insats i går. Riktigt skönt att bara få stå bredvid och titta på. Med armarna bokstavligen talat i kors dessutom. Tror faktiskt att prestationen var den bästa so far denna sässe. Extra kul att flera av doldisarna tillsammans med några av de yngre förmågorna klev fram och visade framfötterna inför framtida bruk. Och vår keeper, Theo Lindberg, stod ånyo för en strong insats.

Nu laddar vi om. Sätter en bra träningsvecka och tar oss sedan an Hagunda på bortaplan i Uppsala på söndag. Poäng där och vi har snott pinnar av alla konkurrenter denna säsong. Dessförinnan åker dock undertecknad med Endre upp till Mora på fredagen och stannar sedan på fastlandet.

*

Nämnda Endre kvitterade till 1-1 i matcher mot KAIS Mora efter att ha flugit ut ur burarna i den första perioden. Nu är det even Steven igen och nåt säger mig att dalkullorna inte riktigt hade väntat sig den här utvecklingen i matchserien. I gårdagens triumf framhåller jag en av de mer anonyma trotjänarna hos gotländskorna. Backen Ewa Jansson var nämligen så där übersteinhard i sitt närkampsspel och släppte inte en morait över den berömda bron. Sånt symboliserade hemmalaget när gästerna kröp närmare och närmare ju längre matchen led.

Och avslutningen var en riktig rysare. Med två sekunder kvar gick jag ut i etern och sa att det var klart. Då hade jag inte räknat med att KAIS Mora skulle få ytterligare ett jätteläge som Endrekeepern Lauma Visnevska fick göra en ny monstersave på.

*  

Alltid lattjo (och ruskigt svårt) med radiorefererande.  Bra att man hann bli något varm i kläderna i den sista omgången så att man putsade bort lite av rosten inför i går. Tror i och för sig att det gick ganska bra. Det är nämligen lite likt tränarskap det där, dvs. ingen feedback bör man tolka som positiv feedback…

*

Shit pommes frites! Hur sanslöst bra är inte Sara Kristoffersson?

*

Och hatten av för Dalenbrudarna! Åttafuckingfem mot IKSU. Imponerande.

*

Jag som gått i tron att JIK var i princip klara för SSL. Nu håller man på att sumpa hela skiten. Växjö är numera hack i häl och på söndag möts lagen – i Växjö dessutom! Vinnaren lär knipa serien. Snacka om rysare!

*

I vår serie, dvs den norra allsvenskan, har vi möjligheten att agera vågmästare. Vi möter nämligen Granlo i den sista omgången. Sundsvallsklubben jagar febrilt TT i kampen om seriesegern. TT:s avslutning ser dock på papperet lite lättare ut än Granlos även om ingen kan gå säker när man möter den överlägsna poängligavinnaren Patrik Andersson (20 mål och 53 assists med två omgångar kvar!) i Handen som serieledarna gör i sista omgången.

*

Visby Romas fantastiska hockeysäsong tog till sist slut. Man gick programenligt på pumpen mot ett Karlskrona som har en helt annan spelarbudget än gotlänningarna. Enligt rykten tjänade en ensam kanadick (!) hos dem i princip vad hela V/R:s spelartrupp gjorde tillsammans. Nu aviserar coachen André Lundholm att han slutar efter fem år i klubben (vi kom faktiskt till ön samtidigt). Klubben och sporten har gjort en mäktig resa under norrlänningens ledning.

*

Läge att avsluta detta lokalpatriotiska segment. Kanske lite slutspelsbasket med Visby Ladies i kväll?

*

Till sist om Gotland och Visby. Det går tydligen ett skönt rykte om mig och Cap i folkmun i byn. Jag har också alibi, eftersom jag satt i sällskap med storsponsorn den aktuella fredagen. På menyn? Jag erkänner. Jag syndade med en hamburgare och tre glas kranvatten…

*

Mina five cents gällande herrarnas kvartsfinaler:

Warberg vs Linköping 3-0
Tror precis som många andra med mig att Linköping, som redan gjort en fantastisk säsong, är omedvetet nöjda medan hallänningarnas bästa tid börjar nu. Tippar jämna duster i de två inledande ronderna.

AIK vs Falun 3-1

Mycket känslor, mycket historik och en viss rivalitet. Helt klart den på förhand mest intressanta matchserien. Gnaget är tyngre, men jag tror på jämna och tuffa drabbningar där masarna kniper en fajt hemma i FK.

Dalen vs Pixbo 2-3
En kombination av västerbottningarnas hängbjörksbeteende i slutspel och rödrävarnas hysteriska form fäller avgörandet. Tror på en gastkramande suddenrysare i den femte avgörande uppe i Gammlia.

Storvreta vs Täby 3-2
Seriens utgång avgörs av lagens finländare. Upplänningarnas tro och hopp stavas till Mihu och stockholmarnas till Rickie. Täbys form förbryllar. Dessutom har Vreta stort pluspsyke med sig in i denna kvart. Ovisst ändå, men jag tror hemmaplansfördel avgör.


Med doft av plast,

Mika


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0