Lättnad

Skönt att sätta stopp för blödningen i och med vinsten i lördags. Det var en typisk fajt i Södervärn. Bortalaget backade hem, drog ned tempot och satsade på kontringar. Bollinnehavet var väl i det närmaste 70-30 till vår favör och skottstatistiken var väl nåt i den stilen också. Sandåkern spelade med ett stort hjärta och offrade sig hänsynslöst för varandra. Man fick spelet dit man ville. Jag var beredd på att skriva stora hyllningstal till motståndarna tills…  

… Deras coacher begick ett rejält etiskt övertramp när man fick för sig att begära mätning på vinkeln på en av våra klubbor. Visserligen är detta en regel och såna är till för att följas, men det finns skrivna och oskrivna sådana inom alla idrotter. Det här är just en sådan i innebandy.

Undertecknad har varit engagerad i den här sporten förmodligen längre än Sandåkerns coacher varit det tillsammans. Visserligen förstår jag att våra motståndare som ligger pyrt till i tabellen behöver desperat hitta vägar för att vinna. Men inte ens det kan försvara detta tilltag. Det finns nämligen gränser.

Jag skulle aldrig ha mage att ta till såna tvivelaktiga grepp. Inte ens om det handlade om en avgörande slutspels- eller kvalmatch, Inte heller i en SM- eller VM-final. Att vinna fördelar av nåt sånt finns bara inte på världskartan. Tänk att bli ihågkommen som coachen som begärde mätning för att därigenom vända ett underläge? Pinsamt skulle bara vara förnamnet. Senast jag blev utsatt för nåt liknande var väl i nån junisfajt för sisådär tjugotalet år sen när testosteronstinna och finniga fjunisar inte förstod bättre.

Need to tell att jag tappade respekten fullständigt för kollegorna i motståndarbåset? Tror i och för sig även att deras egna spelare gjorde detsamma. Plus att man gjorde bort sig rejält inför den glädjande nog stora publiken i Södervärn.

Nåja. On the high note kan vi konstatera att Cap kom ut stor och visade vägen. Hans fyra baljor täppte förhoppningsvis truten på alla belackare som ifrågasatt hans kompetens. Dessutom gläds jag med debuterande keepern, Max Adsjö, som fick inleda sin allsvenska bana med en vinst.

Det här krävde nog sin egen blogg.


Med doft av plast,

Mika

Kommentarer
Postat av: Jonas

Hej! Jag anser att du faktisk har helt fel i ditt påstående om mätning av klubban. Jag bor i en helt annan del av Sverige än Umeå och har vet inget om Sandåkern eller deras tränare.



Däremot tycker jag att det är du som gör fel som tillåter någon spelare att ha för stor hook på sitt vapen. Det känns lite 90-talet att låta spelare fuska på det sättet. Det var mer en Karjalainen pryl enligt mig.



Här har du helt enkelt tänkt rätt men det har liksom blivit fel i skallen, eller hur!



Har man mer än 30mm hook så vet alla att det är fusk, din spelare och du vet om det och ibland går chansningar inte hem helt enkelt.



Ur mitt sätt att se det tycker jag faktisk att det är på ledarnas bord att se till att ingen spelar med för stor hook.



Hade jag varit sportchef/ordförande hade jag stängt av dig i en match för detta :)

2011-01-17 @ 11:18:55
Postat av: janne

"Jag skulle aldrig ha mage att ta till såna tvivelaktiga grepp. Inte ens om det handlade om en avgörande slutspels- eller kvalmatch, Inte heller i en SM- eller VM-final. Att vinna fördelar av nåt sånt finns bara inte på världskartan."



Men du är beredd att försvara FUSK?



kanske dags att se över den "tvivelaktiga" regelboken?



2011-01-17 @ 17:35:44
Postat av: VP

På tal om etik och moral.



Nu fick era motståndare (Sandåkerns SK) oss (Visby IBK) helt ur balans, precis vad de ville… fokusera på kommande matcher istället, det måste vi om vi ska ta oss vidare! Vi måste försöka hålla huvudet kallt trotts att vi nästan förlorade och har mycket att se över till kommande matcher.



Jag tycker att det är tråkigt att tränarna i motståndarlaget tar detta beslut men ännu sorgligare är det att de hade rätt…. Detta ska inte kunna hända. Etiskt övertramp eller inte, det är ju trotts allt fusk att vinna fördelar på grund av en allt för vinklad klubba… sorry hampus!



Visst är Tränarna för Sandåkerns SK unga men du är betydligt äldre och mer erfaren. Du ska visa vägen, inte nedvärdera eller förakta dom. Vad tjänar det till? Gränserna är redan satta och dessa finns i regelboken. Det kanske hade tagit hårdare om du tagit tränarna i hand efter matchen och sagt, -bättre lycka nästa gång, istället för att skriva allt om testosteronstinna och finniga fjunisar på en blogg…. Vad vet jag?



Tyvärr Mika, men denna gång tror jag att det är du som är fel ute… Jag tror inte att alla i Visby står bakom dig häller.



Fair play, hjärta och respekt är våra ledord, låt oss följa dom.



Från det ena till det andra. Kimmo, du har verkligen visat fram fötterna, fortsätt så. Hampus, vinkla tillbaka klubban till nästa match för vi behöver dig. Max, bra spelat, hoppas vi får se mer av dig. Sist men inte minst LAGET, fantastisk bragd att vända detta underläge trotts sandåkerns psykiska övertag!



Jag hoppas verkligen att du kommer göra ALLT för att våra grabbar ska vinna i år!

2011-01-17 @ 18:37:41
Postat av: Fredrik

Jonas, du har nog inte varit med så länge som Mika säger. Jag vill påstå att 95% av alla ledare & spelare står på Mikas sida i denna fråga.

2011-01-17 @ 19:42:25
Postat av: peter eriksson

jag tycker det ska hanteras med att man säger till spelar du ett byte till med den klubban kommer vi ta mätning, det är stort tycker jag..

2011-01-18 @ 15:21:49
Postat av: Pill

Max är riktigt duktig. Hans tid är kommen, äntligen! :)

2011-01-24 @ 01:07:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0